Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Tarihsel bakış açısı ve betimleyici ve analitik tarihsel perspektifleri öğrenir ve Batı Medeniyetinin tarihsel gelişimini bu perspektifler içerisinden okur.
2) Uygarlık tarihinin temel kavramlarını ve aralarındaki ayırt edici özellikleri açıklar.
3) Kültür ve Uygarlık kavramlarını tanır.
4) Kültür ve Uygarlık kavramlarının farklılıklarını ifade eder.
5) Tarih boyunca Anadolu ve çevresinde yaşanan uygarlıkları açıklar.
6) Dünyada yaşanan büyük uygarlık gelişmelerini ve etkilerini açıklar.
7) Rönesans-Reform ve Aydınlanma çağında yaşanan uygarlıkları açıklar.
8) Bu uygarlıkların dünya uygarlık tarihindeki yerini saptar.
9) Farklı uygarlıklar arasındaki bağları ve farklılıkları gösterir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Dersin amacı, bilimin gelişmesi ve ilerlemesi çerçevesinde uygarlık tarihine bakmak ve bu tarih içerisindeki devamlılığı ve kesintileri, matematiğe giderek artan bir şekilde duyulan güveni ve yaratıcılığı göz önüne alarak incelemektir. Helenik Çağ`dan ondokuzuncu yüzyıl başına kadar olan devre incelenecektir. Öğrencilerin bakış açısının tek boyutlu tarih kavramının ötesine taşınması dersin amaçları içinde yer alır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtımı, Tarih ve tarih bilimi üzerinde düşünme.
2. Hafta
Bilinen ilk yerleşik uygarlıklar ve yazılı tarihin başlangıcı:Sümer, Babil ve Mısır uygarlıkları uygarlıkları (Chambers, Chapter 1; Mc Neill, Bölüm 1,2.)
3. Hafta
Çok tanrılı inanıştan tek tanrılı inanışa geçiş: Yahudilik.(Chambers, Chapter 1; Mc Neill, Bölüm 3.) Yunan ve Helenistik Dönem (Chambers, Chapter 2-3; Mc Neill, Bölüm 5-8)
4. Hafta
Cumhuriyet'ten İmparatorluğa Roma (Chambers, Chapter 4; Mc Neill, Bölüm 9)
5. Hafta
Diocletian Dönemi ve Hristiyanlık (Chambers, Chapter 5; Mc Neill Bölüm 12)
6. Hafta
Erken Ortaçağ: 9-11 yüzyıllar; Papalığın kökeni, manastırcılık, kilise; Bizans İmparatorluğu, Doğu ve Batı Kiliseleri; Franklar, Karolenjler (Charlemagne İmparatorluğu) (Chambers, Chapter 6-7; Mc Neill, Bölüm 14-12)
7. Hafta
Yüksek Ortaçağ ve Geç Ortaçağ dönemleri: 11-13. yüzyıllar; Ekonomik ve sosyal gelişmeler: Feodalism - Manorialism - ticari gelişmeler ve kent devletlerinin yeniden doğuşu, Avrupa devletlerinin hükümet yapısı, Batı kilisesinde kriz ve reform: Papalığın güçlenmesi, Din - devlet çatışması, Üniversitelerin kuruluşu, Skolastik felsefe, Kilisedeki bozulma - mistik akımlar (Chambers, Chapter 8-9; Mc Neill, Bölüm 16)
8. Hafta
Ara sınav haftası
9. Hafta
Kent ekonomisi ve devletlerin birleşmeleri, İngiltere - Fransa - Kutsal Roma İmparatorluğu, Krizler ve yeniden canlanma dönemi: Sosyal ayaklanmalar, 100 Yıl Savaşları, İstanbul'un fethi. (Chapter 10-11)
10. Hafta
Avrupa Kültürel yapısında değişimler (14-16 yüzyıllarda Avrupa) Rönesans Çağı, Humanism-Neoplatonism (Chambers, Chapter 12; Mc Neill, Bölüm 19)
11. Hafta
Dinde Reform, Otuz Yıl Savaşları, Westphalia anlaşması. (Chambers, Chapter 13 ve Chapter 15: pp.437-440/453-456; Mc Neill, Bölüm 19.)
12. Hafta
Deniz aşırı ticaretler ve sömürgeciliğin yükselişi. (Chambers, Chapter 14; Mc Neill, Bölüm 18)
13. Hafta
Avrupa Devletler Sistemi - mutlakiyetçilik (Chambers, Chapter 17; Mc Neill, Bölüm 23)
14. Hafta
Sanayi Devrimi (Chambers, Chapter 18; Mc Neill, Bölüm 26.) Aydınlanma Çağı ve Fransız Devrimini Hazırlayan koşullar (Chambers, Chapter 18; Mc Neill, Bölüm 26)
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Chambers, Mortimer, Barbara Hanawalt, Theodore K.Rabb, (2007) The Western Experience, Ninth Edition, Mc Graw Hill, New York. McNeill, William H. Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi, 2015.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
40
40
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,15
1,15
Ödevler
Toplam İş Yükü
152,15
Toplam İş Yükü / 30
5,07
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ