Anasayfa  »  İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi »  İşletme Programı (Türkçe)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
UYGARLIK VE BİLİM TARİHİ SİBU107 Birinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI1
YARIYILBirinci Yarıyıl (Güz)
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IÖğretim Görevlisi Doktor Taner Zorbay
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Tarihsel bakış açısı ve betimleyici ve analitik tarihsel perspektifleri öğrenir ve Batı Medeniyetinin tarihsel gelişimini bu perspektifler içerisinden okur.
2) Uygarlık tarihinin temel kavramlarını ve aralarındaki ayırt edici özellikleri açıklar.
3) Kültür ve Uygarlık kavramlarını tanır.
4) Kültür ve Uygarlık kavramlarının farklılıklarını ifade eder.
5) Tarih boyunca Anadolu ve çevresinde yaşanan uygarlıkları açıklar.
6) Dünyada yaşanan büyük uygarlık gelişmelerini ve etkilerini açıklar.
7) Rönesans-Reform ve Aydınlanma çağında yaşanan uygarlıkları açıklar.
8) Bu uygarlıkların dünya uygarlık tarihindeki yerini saptar.
9) Farklı uygarlıklar arasındaki bağları ve farklılıkları gösterir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERBu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMIDersin amacı, bilimin gelişmesi ve ilerlemesi çerçevesinde uygarlık tarihine bakmak ve bu tarih içerisindeki devamlılığı ve kesintileri, matematiğe giderek artan bir şekilde duyulan güveni ve yaratıcılığı göz önüne alarak incelemektir. Helenik Çağ`dan ondokuzuncu yüzyıl başına kadar olan devre incelenecektir. Öğrencilerin bakış açısının tek boyutlu tarih kavramının ötesine taşınması dersin amaçları içinde yer alır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin tanıtımı, Tarih ve tarih bilimi üzerinde düşünme.
2. Hafta Bilinen ilk yerleşik uygarlıklar ve yazılı tarihin başlangıcı:Sümer, Babil ve Mısır uygarlıkları uygarlıkları (Chambers, Chapter 1; Mc Neill, Bölüm 1,2.)
3. Hafta Çok tanrılı inanıştan tek tanrılı inanışa geçiş: Yahudilik.(Chambers, Chapter 1; Mc Neill, Bölüm 3.) Yunan ve Helenistik Dönem (Chambers, Chapter 2-3; Mc Neill, Bölüm 5-8)
4. Hafta Cumhuriyet'ten İmparatorluğa Roma (Chambers, Chapter 4; Mc Neill, Bölüm 9)
5. Hafta Diocletian Dönemi ve Hristiyanlık (Chambers, Chapter 5; Mc Neill Bölüm 12)
6. Hafta Erken Ortaçağ: 9-11 yüzyıllar; Papalığın kökeni, manastırcılık, kilise; Bizans İmparatorluğu, Doğu ve Batı Kiliseleri; Franklar, Karolenjler (Charlemagne İmparatorluğu) (Chambers, Chapter 6-7; Mc Neill, Bölüm 14-12)
7. Hafta Yüksek Ortaçağ ve Geç Ortaçağ dönemleri: 11-13. yüzyıllar; Ekonomik ve sosyal gelişmeler: Feodalism - Manorialism - ticari gelişmeler ve kent devletlerinin yeniden doğuşu, Avrupa devletlerinin hükümet yapısı, Batı kilisesinde kriz ve reform: Papalığın güçlenmesi, Din - devlet çatışması, Üniversitelerin kuruluşu, Skolastik felsefe, Kilisedeki bozulma - mistik akımlar (Chambers, Chapter 8-9; Mc Neill, Bölüm 16)
8. Hafta Ara sınav haftası
9. Hafta Kent ekonomisi ve devletlerin birleşmeleri, İngiltere - Fransa - Kutsal Roma İmparatorluğu, Krizler ve yeniden canlanma dönemi: Sosyal ayaklanmalar, 100 Yıl Savaşları, İstanbul'un fethi. (Chapter 10-11)
10. Hafta Avrupa Kültürel yapısında değişimler (14-16 yüzyıllarda Avrupa) Rönesans Çağı, Humanism-Neoplatonism (Chambers, Chapter 12; Mc Neill, Bölüm 19)
11. Hafta Dinde Reform, Otuz Yıl Savaşları, Westphalia anlaşması. (Chambers, Chapter 13 ve Chapter 15: pp.437-440/453-456; Mc Neill, Bölüm 19.)
12. Hafta Deniz aşırı ticaretler ve sömürgeciliğin yükselişi. (Chambers, Chapter 14; Mc Neill, Bölüm 18)
13. Hafta Avrupa Devletler Sistemi - mutlakiyetçilik (Chambers, Chapter 17; Mc Neill, Bölüm 23)
14. Hafta Sanayi Devrimi (Chambers, Chapter 18; Mc Neill, Bölüm 26.) Aydınlanma Çağı ve Fransız Devrimini Hazırlayan koşullar (Chambers, Chapter 18; Mc Neill, Bölüm 26)
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARChambers, Mortimer, Barbara Hanawalt, Theodore K.Rabb, (2007) The Western Experience, Ninth Edition, Mc Graw Hill, New York.
McNeill, William H. Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi, 2015.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14228
Final Sınavına Hazırlık14040
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık14040
Laboratuvar
Final Sınavı11,151,15
Ödevler
Toplam İş Yükü152,15
Toplam İş Yükü / 305,07
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8Ö9
P1        X          
P2                 
P3                 
P4                 
P5  X   X         X      
P6                 
P7                 
P8                 
P9                 
P10      X            
P11                 
P12          X         X
P13              X   X