Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ekonomik ilke ve araçların teknolojik gelişmeler temelinde öğretilmesi, ülkemiz iş yaşamında gereksinim duyulan kaliteli işgücünün yetiştirilmesi. 2) Sistemli ve bağımsız düşünme yeteneğini geliştirmek ve öğrencilere iktisadi konularda bilimsel yeterlik kazandırmakkazandırmak 3) Yeniliklerin sürekli olma koşulunun, yenilik ekonomisinin temel özelliği olduğu hususunun öğrenciye aktarılması. 4) Bilgiye dayalı teknolojik yenilikler ve uygulamaların öğretilmesi ve bunların anlaşılır kılınması, farkındalık yaratmak. 5) Büyümenin iktisadi temelleri ve nedensellik bağları hakkında bilgi sahibi olmaları ve değerlendirme yapma yeteneği kazanmaları sağlanmak.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bilimsel bilgi ve teknolojinin inovasyon/yenilik sürecindeki etkisi ve ekonomik büyüme ile olan bağının öğrenci tarafından anlaşılması ve içselleştirilmesini sağlamak. Dijital dönüşüm, döngüsel ekonomi süreçlerinin anlatılması.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Yenilik Ekonomisi ve Temel Özellikleri
2. Hafta
Üretim Faktörü Olarak Bilgi
3. Hafta
Bilginin Yayılması, Ar-ge ve Yenilik Ortaklıkları
4. Hafta
Ar-ge, Yenilik ve Ekonomik Büyüme
5. Hafta
Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları; Patent, Faydalı Model, Endüstriyel Tasarım, Coğrafi İşaretler
6. Hafta
İki sektörlü ekonomi; bilgi ve sermaye yoğun sektörler
7. Hafta
Üretim ve Ticarette Yapısal Değişim- Küresel Tedarik Zincirleri(GVCs)
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Orta Gelir Tuzağından Çıkış; Yapısal sorunlar, Politika seçenekleri
10. Hafta
Neoklasik ekonomik büyüme teorileri
11. Hafta
İçsel büyüme modelleri
12. Hafta
E 4.0; 4. Sanayi Devrimi, Dijital Dönüşüm, Dijital Teknolojiler a.i.
13. Hafta
Döngüsel Ekonomi; İklim Değişiklği, Yeşil Dönüşüm, Sıfır Karbon, Sektör uygulamaları.
14. Hafta
Final Sınavı hazırlığı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Acemoglu, Daron, Gino Gancia and Fabrizio Zilibotti (2010), ?Competing engines of growth: Innovation and standardization?, NBER Working Paper 15958, April. Acemoglu, Daron, Ufuk Akcigit, Nicholas Bloom ve William R. Kerr (2013), ?Innovation, reallocation and growth?, NBER Working Paper Series 18993, April. Aghion, Philippe ve Peter Howitt (1992), ?A Model of growth through creative destruction,? Econometrica, March, 60 (2), 323?351. Bowman, Kevin James (2008), ?Endogenous human capital investment and the interaction of frontier and adoptive knowledge on growth and wage inequality?, Economics of Innovation and New Technology, Vol.17(6) September, pp.571- 592. Çapar Bengü (Başkent Üniversitesi İletişim Fakültesi), ?Bilgi: Yönetimi, Üretimi ve Pazarlanması.? (Knowledge: Menagement, Production and Marketing) received from www.bilgiyonetimi. org. on 7th December, 2005. Dervişoğlu, Gökçe H.(2004), ? Stratejik Bilgi Yönetimi,? (Strategic Knowledge Management)Dışbank Kitapları-8, 1.Basım, Rota Yayın Yapım Tanıtım Tic.Ltd.Şti.(The Publisher), Eylül 2004. Ertuğrul Murat (Anadolu Üniversitesi), ?Bilgi Çağında İşletmelerin Yeni Kaynağı:Entellektüel Sermaye,? (New souce of corporations in knowledge age: Human Capital) received from www.bilgiyonetimi.org. on December 8, 2005. Gökovalı, Ümmühan (2005) ?Contribution of Knowledge Stock to Productivity: An empirical Investigation for Turkey,? Ekonomik Yaklaşım, Gazi Üniversitesi İktisat Bölümü, Üç Aylık Dergi, Sayı 54, Cilt 16, 2005.(Quarterly Periodical of Gazi University/Economics Department, in Ankara, Turkey, Number 54, Volume 16, 2005 Kurtoğlu, Yusuf (2014a), Orta Gelir Tuzağından Çıkış Turkish Economic Association, International Conference on Economics, 18-20 December, Antalya, TÜRKİYE, Ekonomik Yaklaşım, Gazi Üniversitesi İİBF İktisat Bölümü süreli yayını Ekonomik Yaklaşım, 25(90) 71-90. Kurtoğlu, Yusuf (2014, 2019), İnovasyon Bilgi ve Yenilik, Nobel Akademik Yayıncılık, Yayın No:928 İktisat/Ekonomi No.168, Haziran,, Gazi Kitabevi Ankara. Kurtoğlu, Yusuf (2015), Teknolojik Düzey ve Faktör Donanımının Ekonomik Büyüme ve İstihdama Etkisi?, Journal of Economics, Finance and Accounting, Cilt 2, Sayı 4. Kurtoğlu, Yusuf (2019), Ekonomik İstikrar ve Büyüme, Gazi Kitabevi, Ankara. Kurtoğlu, Yusuf (2019), Orta Gelir Tuzağından Çıkış, Gazi Kitabevi, Ankara. Kurtoğlu, Yusuf (2015c), Structural Change in Production and Trade: A Panel Data Analysis,Journal of Global & Scientific Issues, Sept., Vol.3, Issue 3. Kurtoğlu, Yusuf (2015d), China, From Catch-up Growth to Innovation-Driven Economy, Chinese Business Review, Oct., Vol.14, No.10, 499-512 Öz, Sumru (2014), ?Diffusion of technology: Convergence implications of FDI?, Koç University-Tüsiad Economic Research Forum Working Paper Series, 1407, March. Ülkü, Hülya (2004) ?R&D, Innovation and Economic Growth: An Empirical Analysis?,International Monetary Fund Working Paper ? Research Department, September 2004. Ünsal, Erdal M. (2007), ?İktisadi Büyüme?, İmaj Yayıncılık, Ankara. Yeldan, Erinç (2011), İkitisadi Büyüme ve Bölüşüm Teorileri, 2. Baskı, Efil Yayınevi, Ankara. Yeldan, Erinç, Kamil Taşçı, Ebru Voyvoda, Mehmet Emin Özsan (2012), Orta Gelir Tuzağı?ndan Çıkış: Hangi Türkiye? Cilt 1: Makro/Bölgesel/Sektörel Analiz, TÜRKONFED Türk Girişim ve İş Dünyası Konfederasyonu, İstanbul, Aralık. Yeldan, Erinç, Kamil Taşçı, Ebru Voyvoda, Mehmet Emin Özsan (2013), Orta Gelir Tuzağı?ndan Çıkış: Hangi Türkiye? Cilt 2: Bölgesel Kalkınma ve İkili Tuzaktan Çıkış Stratejileri, TÜRKONFED Türk Girişim ve İş Dünyası Konfederasyonu, İstanbul, Kasım. www.imf.org. Yeldan, Erinç, Kamil Taşçı, Ebru Voyvoda, Mehmet Emin Özsan(2013), ?Dualite Tuzağından Çıkış: Türkiye İçin Bir Bölgesel Genel Denge Modeli?, EY_Ekonomik Yaklaşım- International Congress on Economics I, Europe and Global Economic Rebalancing, Ankara, 24-25 Ekim. Zaim, Halil (İ.Ü. İktisat Fakültesi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölümü) "Bilgi Yönetimi Süreçleri" (Knowledge Menagement Stages)
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Devam
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
2
2
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
1
1
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
2
2
Toplam İş Yükü
92
Toplam İş Yükü / 30
3,06
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ