Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Türk Dili ve Edebiyatı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ : KIPÇAK GRUBU TDE484 Sekizinci Yarıyıl (Bahar) 2 + 0 2

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI4
YARIYILSekizinci Yarıyıl (Bahar)
AKTS2
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Süer Eker
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Ana Kıpçakçadan gelişen modern yazı dillerini ve lehçelerini sınıflandırır.
2) Kıpçak grubu yazı dillerinin genel dil özelliklerini karşılaştırır.
3) Kıpçak grubu yazı dillerinin ses ve biçim bilgisi özelliklerini açıklar.
4) Metin üzerinde sözcüklerin biçim bilgisel çözümlemesini yapar.
5) Kiril ve Latin harfli metinleri kaynaklar yardımıyla Türkiye Türkçesine çevirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu derste, Ana Kıpçakçadan gelişen modern Türk yazı dilleri ve lehçeleri ele alınacaktır. Kıpçak grubunda yer alan yazı dilleri ve lehçeler; tarihsel gelişimlerinden hareketle, ses bilgisel, biçim bilgisel, söz dizimsel ve söz varlığı düzeylerinde değerlendirilecektir. Ayrıca, bu yazı dilleri ve lehçelerine ilişkin belli başlı edebi ürünler ve diğer dil malzemesi orijinal kaynaklar aracılığıyla ele alınacak, bu yolla öğrencilerin Türkçe konuşan çağdaş Türk topluluklarını daha yakından tanımaları sağlanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Çağdaş Kıpçak lehçelerinin sınıflandırılması
2. Hafta Kıpçak yazı dilleri ve toplulukları
3. Hafta Kıpçak yazı dilleri ve toplulukları
4. Hafta Ses bilgisel özellikler
5. Hafta Ses bilgisel özellikler
6. Hafta Biçim bilgisel özellikler
7. Hafta Biçim bilgisel özellikler
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Söz dizimsel özellikler
10. Hafta Söz dizimsel özellikler
11. Hafta Metin analizi
12. Hafta Metin analizi
13. Hafta Metin analizi
14. Hafta Metin analizi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARClauson, Sir Gerard. An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish. Oxford: Oxford University Press, 1972.
Çağatay, Saadet. Türk Lehçeleri Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 1977.
Dankoff, Robert ve James Kelly. Compendium of the Turkic Dialects, I-III. Harvard: Harvard University Press, 1982.
Demir, Nurettin ve Emine Yılmaz. Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2003.
Ercilasun, Ahmet Bican, vd. Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1991.
Johanson, Lars ve Eva Agnes Csato. The Turkic Languages. London and New York: Routledge, 1998.
Menges, Karl. The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden: Otto Harrasowitz, 1968.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Sunum,Diğer,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav135
Ödev115
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14114
Final Sınavına Hazırlık11515
Ders Saati14228
Ara Sınava Hazırlık11515
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler11010
Toplam İş Yükü84
Toplam İş Yükü / 302,8
Dersin AKTS Kredisi2
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X    
P2  X   X   X    
P3  X   X   X    
P4         
P5         
P6  X   X   X    
P7         
P8         
P9         
P10         
P11  X   X   X    
P12         
P13         
P14  X   X   X    
P15  X   X   X