Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ana Kıpçakçadan gelişen modern yazı dillerini ve lehçelerini sınıflandırır. 2) Kıpçak grubu yazı dillerinin genel dil özelliklerini karşılaştırır. 3) Kıpçak grubu yazı dillerinin ses ve biçim bilgisi özelliklerini açıklar. 4) Metin üzerinde sözcüklerin biçim bilgisel çözümlemesini yapar. 5) Kiril ve Latin harfli metinleri kaynaklar yardımıyla Türkiye Türkçesine çevirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste, Ana Kıpçakçadan gelişen modern Türk yazı dilleri ve lehçeleri ele alınacaktır. Kıpçak grubunda yer alan yazı dilleri ve lehçeler; tarihsel gelişimlerinden hareketle, ses bilgisel, biçim bilgisel, söz dizimsel ve söz varlığı düzeylerinde değerlendirilecektir. Ayrıca, bu yazı dilleri ve lehçelerine ilişkin belli başlı edebi ürünler ve diğer dil malzemesi orijinal kaynaklar aracılığıyla ele alınacak, bu yolla öğrencilerin Türkçe konuşan çağdaş Türk topluluklarını daha yakından tanımaları sağlanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Çağdaş Kıpçak lehçelerinin sınıflandırılması
2. Hafta
Kıpçak yazı dilleri ve toplulukları
3. Hafta
Kıpçak yazı dilleri ve toplulukları
4. Hafta
Ses bilgisel özellikler
5. Hafta
Ses bilgisel özellikler
6. Hafta
Biçim bilgisel özellikler
7. Hafta
Biçim bilgisel özellikler
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Söz dizimsel özellikler
10. Hafta
Söz dizimsel özellikler
11. Hafta
Metin analizi
12. Hafta
Metin analizi
13. Hafta
Metin analizi
14. Hafta
Metin analizi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Clauson, Sir Gerard. An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish. Oxford: Oxford University Press, 1972. Çağatay, Saadet. Türk Lehçeleri Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 1977. Dankoff, Robert ve James Kelly. Compendium of the Turkic Dialects, I-III. Harvard: Harvard University Press, 1982. Demir, Nurettin ve Emine Yılmaz. Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2003. Ercilasun, Ahmet Bican, vd. Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1991. Johanson, Lars ve Eva Agnes Csato. The Turkic Languages. London and New York: Routledge, 1998. Menges, Karl. The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden: Otto Harrasowitz, 1968.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum,Diğer,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
35
Ödev
1
15
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
10
10
Toplam İş Yükü
84
Toplam İş Yükü / 30
2,8
Dersin AKTS Kredisi
2
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ