Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Türk Dili ve Edebiyatı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ : OĞUZ GRUBU TDE314 Altıncı Yarıyıl (Bahar) 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI3
YARIYILAltıncı Yarıyıl (Bahar)
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoçent Doktor Melike Üzüm
Doktor Öğretim Üyesi Bilge Gökter Gençer
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Ana Oğuzcadan gelişen modern yazı dillerini ve lehçelerini sınıflandırır.
2) Oğuz grubu yazı dillerinin genel dil özelliklerini karşılaştırır.
3) Oğuz grubu yazı dillerinin ses ve biçim bilgisi özelliklerini açıklar.
4) Metin üzerinde sözcüklerin biçim bilgisel çözümlemesini yapar.
5) Kiril ve Latin harfli metinleri kaynaklar yardımıyla Türkiye Türkçesine çevirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu derste, Ana Oğuzcadan gelişen modern Türk yazı dili ve lehçeleri, tarihsel gelişimlerinden hareketle, ses bilgisel, biçim bilgisel, söz dizimsel ve söz varlığı düzeylerinde değerlendirilecektir. Bu yazı dilleri ve lehçelerine ilişkin belli başlı edebi ürünleri ve diğer dil malzemesi orijinal kaynaklar aracılığıyla ele alınacak, bu yolla öğrencilerin Türkçe konuşan çağdaş Türk topluluklarını daha yakından tanımaları sağlanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Türk yazı dili ve lehçelerine giriş
2. Hafta Oğuz yazı dilleri ve toplulukları
3. Hafta Oğuz dillerinin oluşumu ve gelişimi
4. Hafta Çağdaş Oğuz lehçelerinin gramer özellikleri
5. Hafta Çağdaş Oğuz lehçelerinin gramer özellikleri
6. Hafta Çağdaş Oğuz lehçelerinin gramer özellikleri
7. Hafta Çağdaş Oğuz lehçelerinin gramer özellikleri
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Metin çalışmaları
10. Hafta Metin çalışmaları
11. Hafta Metin çalışmaları
12. Hafta Metin çalışmaları
13. Hafta Metin çalışmaları
14. Hafta Metin çalışmaları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARClauson, Sir Gerard. An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish. Oxford: Oxford University Press, 1972.
Çağatay, Saadet. Türk Lehçeleri Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 1977.
Dankoff, Robert and James Kelly. Compendium of the Turkic Dialects, I-III. Harvard: Harvard University Press, 1982-85.
Demir, Nurettin ve Emine Yılmaz. Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2003.
Ercilasun, Ahmet Bican, vd. Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1991.
Johanson, Lars ve Eva Agnes Csato. The Turkic Languages. London and New York: Routledge, 1998.
Menges, Karl. The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden: Otto Harrasowitz, 1968.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Soru-Cevap,Sunum,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav135
Ödev115
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14114
Final Sınavına Hazırlık12525
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler11212
Toplam İş Yükü115
Toplam İş Yükü / 303,83
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X      
P2  X   X      
P3         
P4         
P5         
P6  X   X      
P7         
P8         
P9         
P10         
P11         
P12         
P13         
P14  X   X      
P15  X   X