Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ana Oğuzcadan gelişen modern yazı dillerini ve lehçelerini sınıflandırır. 2) Oğuz grubu yazı dillerinin genel dil özelliklerini karşılaştırır. 3) Oğuz grubu yazı dillerinin ses ve biçim bilgisi özelliklerini açıklar. 4) Metin üzerinde sözcüklerin biçim bilgisel çözümlemesini yapar. 5) Kiril ve Latin harfli metinleri kaynaklar yardımıyla Türkiye Türkçesine çevirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste, Ana Oğuzcadan gelişen modern Türk yazı dili ve lehçeleri, tarihsel gelişimlerinden hareketle, ses bilgisel, biçim bilgisel, söz dizimsel ve söz varlığı düzeylerinde değerlendirilecektir. Bu yazı dilleri ve lehçelerine ilişkin belli başlı edebi ürünleri ve diğer dil malzemesi orijinal kaynaklar aracılığıyla ele alınacak, bu yolla öğrencilerin Türkçe konuşan çağdaş Türk topluluklarını daha yakından tanımaları sağlanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Türk yazı dili ve lehçelerine giriş
2. Hafta
Oğuz yazı dilleri ve toplulukları
3. Hafta
Oğuz dillerinin oluşumu ve gelişimi
4. Hafta
Çağdaş Oğuz lehçelerinin gramer özellikleri
5. Hafta
Çağdaş Oğuz lehçelerinin gramer özellikleri
6. Hafta
Çağdaş Oğuz lehçelerinin gramer özellikleri
7. Hafta
Çağdaş Oğuz lehçelerinin gramer özellikleri
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Metin çalışmaları
10. Hafta
Metin çalışmaları
11. Hafta
Metin çalışmaları
12. Hafta
Metin çalışmaları
13. Hafta
Metin çalışmaları
14. Hafta
Metin çalışmaları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Clauson, Sir Gerard. An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish. Oxford: Oxford University Press, 1972. Çağatay, Saadet. Türk Lehçeleri Örnekleri II. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları, 1977. Dankoff, Robert and James Kelly. Compendium of the Turkic Dialects, I-III. Harvard: Harvard University Press, 1982-85. Demir, Nurettin ve Emine Yılmaz. Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2003. Ercilasun, Ahmet Bican, vd. Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1991. Johanson, Lars ve Eva Agnes Csato. The Turkic Languages. London and New York: Routledge, 1998. Menges, Karl. The Turkic Languages and Peoples. Wiesbaden: Otto Harrasowitz, 1968.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Sunum,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
35
Ödev
1
15
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
1
25
25
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
12
12
Toplam İş Yükü
115
Toplam İş Yükü / 30
3,83
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ