Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Klasik Türk edebiyatı yazma eserlerini okumayı ve yorumlamayı öğrenir. 2) Metin şerhi geleneğini kavrar. 3) Metin şerhi geleneği ile hermeneutik kavramını karşılaştırır.
4) Klasik Türk edebiyatında öğrenilen bilgileri şerh geleneği üzerinden destekler ve zenginleştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste şerh kavramı ve metin şerhiyle ilgili klasik ve modern yöntemler üzerinde durmak amaçlanır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Metin şerhi nedir?
2. Hafta
Türk edebiyatında metin şerhi geleneği
3. Hafta
Metin şerhi ve eleştirisi arasındaki farklar
4. Hafta
Metin şerhi metotları
5. Hafta
Metin şerhi ve hermeneutik kavramları
6. Hafta
Metin şerhi ve hermeneutik ilişkisi
7. Hafta
Metin şerhi ve hermeneutik çalışmaları
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Örnek metinler (14. yüzyıl)
10. Hafta
Örnek metinler (15. yüzyıl)
11. Hafta
Örnek metinler (16. yüzyıl)
12. Hafta
Örnek metinler (17. yüzyıl)
13. Hafta
Örnek metinler (18. yüzyıl)
14. Hafta
Örnek metinler (19. yüzyıl)
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Avşar, Ziya. "Şairlerin Görüp Unuttukları Bir Rüya Belagat". Turkish Studies Tunca Kortantamer Özel Sayısı II (2007):161-184. Doğan, Muhammed Nur. "Metin Şerhi Üzerine". Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler. Haz. Mehmet Kalpaklı. İstanbul: YKY, 1999. 422-27. Gadamer, Hans-Georg. "Hermeneutik". Hermeneutik Üzerine Yazılar. Çev. Doğan Özlem. İstanbul: İnkılap Yayınları, 2003. 11-32. Japp, Uwe. Hermeneutik, Filoloji ve Edebiyat". Hermeneutik Üzerine Yazılar. Çev. Doğan Özlem. İstanbul: İnkılap Yayınları, 2003. 231-311. Kortantamer, Tunca. "Teori Zemininde Metin Şerhi Meselesi". Eski Türk Edebiyatı Makaleler. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2004. 55-64. Saraç, Yekta."Klasik Edebiyat Bilgisi: Belagat". Türk Edebiyatı Tarihi I. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, 2006. 334-349. Saraç, Yekta. "Şerhler". Türk Edebiyatı Tarihi II, İstanbul: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, 2006. 121-132. Tarlan, Ali Nihad. "Metinler Şerhi". Edebiyat Meseleleri. İstanbul: Ötüken Yayınları, 1981. 191-202.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
15
Toplam(%)
45
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
45
Finalin Başarıya Oranı(%)
55
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
25
25
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
10
10
Toplam İş Yükü
121
Toplam İş Yükü / 30
4,03
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ