Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türklerin İslamiyet öncesindeki tarihi ve kültürel durumlarını belirtir. 2) Eski Türkçenin Uygur dönemine ait metinlerini sınıflandırır. 3) Uygur Türkçenin ses bilgisi, biçim bilgisi ve söz dizimi özelliklerini açıklar. 4) Uygur alfabesini tanır. 5) Uygurca bir metindeki sözcüklerin biçim bilgisel çözümlemesini yapar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste, Uygur Türkçesi kapsamında Budist ve Maniheist çevrelerde oluşturulan Uygur edebiyatı ürünleri ve kullanılan alfabeler tanıtılarak, seçilen metinler üzerinde dil incelemeleri yapılır. Dersin amacı, öğrencilere Türk dilinin yazılı belgelerle tanıklanabilen en eski dönemini tanıtmak ve bu dönemden günümüze Türk dilinde görülen dil bilgisel değişme ve gelişmeleri öğretmektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Temel kaynakların tanıtımı ve dersin kapsamı hakkında bilgilendirme
2. Hafta
Eski Türkçenin genel özellikleri ve Uygur Türkçesi
3. Hafta
Uygurlar, tarihi ve kültürel özellikleri
4. Hafta
Uygur edebiyatı ve dönemin önemli eserleri
5. Hafta
Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
6. Hafta
Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
7. Hafta
Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
10. Hafta
Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
11. Hafta
Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
12. Hafta
Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
13. Hafta
Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
14. Hafta
Genel tekrar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aksan, Doğan. En Eski Türkçenin İzlerinde. İstanbul: Simurg, 2001. Caferoğlu, Ahmet. Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü. İstanbul: Enderun Kitabevi, 1993. Demir, Nurettin ve Emine Yılmaz. Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2003. Eraslan, Kemal (2012). Eski Uygur Türkçesi Grameri. Ankara: TDK Yay. Erdal, Marcel. Old Turkic Word Formation: A Functional Approach to the Lexicon. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1991. Gabain, A. Von. Eski Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları, 2003. Şirin User, Hatice (2009). Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları: Söz Varlığı İncelemesi. Konya: Kömen Yay.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
35
Ödev
1
15
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
10
10
Toplam İş Yükü
84
Toplam İş Yükü / 30
2,8
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ