Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Türk Dili ve Edebiyatı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ESKİ TÜRKÇE II TDE252 Dördüncü Yarıyıl (Bahar) 2 + 0 3

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI2
YARIYILDördüncü Yarıyıl (Bahar)
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Süer Eker
Doktor Öğretim Üyesi Bilge Gökter Gençer
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Türklerin İslamiyet öncesindeki tarihi ve kültürel durumlarını belirtir.
2) Eski Türkçenin Uygur dönemine ait metinlerini sınıflandırır.
3) Uygur Türkçenin ses bilgisi, biçim bilgisi ve söz dizimi özelliklerini açıklar.
4) Uygur alfabesini tanır.
5) Uygurca bir metindeki sözcüklerin biçim bilgisel çözümlemesini yapar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu derste, Uygur Türkçesi kapsamında Budist ve Maniheist çevrelerde oluşturulan Uygur edebiyatı ürünleri ve kullanılan alfabeler tanıtılarak, seçilen metinler üzerinde dil incelemeleri yapılır. Dersin amacı, öğrencilere Türk dilinin yazılı belgelerle tanıklanabilen en eski dönemini tanıtmak ve bu dönemden günümüze Türk dilinde görülen dil bilgisel değişme ve gelişmeleri öğretmektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Temel kaynakların tanıtımı ve dersin kapsamı hakkında bilgilendirme
2. Hafta Eski Türkçenin genel özellikleri ve Uygur Türkçesi
3. Hafta Uygurlar, tarihi ve kültürel özellikleri
4. Hafta Uygur edebiyatı ve dönemin önemli eserleri
5. Hafta Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
6. Hafta Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
7. Hafta Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
10. Hafta Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
11. Hafta Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
12. Hafta Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
13. Hafta Dil incelemesi ve günümüz Türkçesine aktarım
14. Hafta Genel tekrar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAksan, Doğan. En Eski Türkçenin İzlerinde. İstanbul: Simurg, 2001.
Caferoğlu, Ahmet. Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü. İstanbul: Enderun Kitabevi, 1993.
Demir, Nurettin ve Emine Yılmaz. Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2003.
Eraslan, Kemal (2012). Eski Uygur Türkçesi Grameri. Ankara: TDK Yay.
Erdal, Marcel. Old Turkic Word Formation: A Functional Approach to the Lexicon. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1991.
Gabain, A. Von. Eski Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları, 2003.
Şirin User, Hatice (2009). Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları: Söz Varlığı İncelemesi. Konya: Kömen Yay.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav135
Ödev115
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14114
Final Sınavına Hazırlık11515
Ders Saati14228
Ara Sınava Hazırlık11515
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler11010
Toplam İş Yükü84
Toplam İş Yükü / 302,8
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X      
P2  X   X      
P3         
P4         
P5         
P6  X   X      
P7         
P8         
P9         
P10  X   X      
P11  X   X      
P12         
P13         
P14         
P15  X   X