Anasayfa  »  Fen Edebiyat Fakültesi »  Türk Dili ve Edebiyatı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TÜRKİYE TÜRKÇESİ : BİÇİM BİLGİSİ TDE245 Üçüncü Yarıyıl (Güz) 3 + 0 4

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI2
YARIYILÜçüncü Yarıyıl (Güz)
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Bilge Gökter Gençer
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Biçim bilgisinin temel kavramlarını açıklar.
2) Türkçenin biçim birimlerini sınıflandırır.
3) Türkçede sözcük yapım yollarını açıklar.
4) Türkiye Türkçesinin türetim ve çekim morfolojisini ayırt eder.
5) Sözcüklerin biçim bilgisel çözümlemesini yapar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERTDE 140 Türkiye Türkçesi: Ses Bilgisi
DERS TANIMIBu ders kapsamında, Türkçenin biçim bilgisel özellikleri, sözcük türetme ve sözcüklere cümle içinde işlev kazandırma yöntemleri, yapım ve çekim ekleri, eklerin metin içerisinde tanınmasına yönelik uygulamalar yapılacaktır. Ayrıca, Türkçede eylem çatıları, kavram ve işlev alanları ve çatı eklerine yönelik çözümlemeler yapılacak; aspekt-kip-zaman-kişi kavramları ve Türkçede bu unsurlara yönelik bildirim biçimleri; yapı, işlev ve anlamlarına göre sözcük türleri de ele alınacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Biçim bilgisi ile ilgili temel kavram ve terimler
2. Hafta Türkçenin bağımlı ve bağımsız biçimbirimleri, türetme ve çekim kavramları
3. Hafta Addan ad yapma ekleri ve işlevleri
4. Hafta Eylemden ad yapma ekleri ve işlevleri
5. Hafta Addan eylem yapma ekleri ve işlevleri
6. Hafta Eylemden eylem yapma ekleri; Türkçede fiil çatıları ve işlevleri
7. Hafta Yapım eklerine yönelik çözümlemeler
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Türkçede çekim ekleri ve işlevleri
10. Hafta Ad soylu sözcüklerin çekimi, ek fiil
11. Hafta Eylem soylu sözcüklerin çekimi, kip-zaman-kişi kavramları; haber kipleri
12. Hafta Türkçede emir, dilek, şart ve gereklilik kipleri
13. Hafta Kişi ekleri, türleri ve işlevleri
14. Hafta Sıfatfiil ve zarffiil ekleri, işlevleri ve uygulamalar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBanguoğlu, Tahsin (1990). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yay.
Demir, Nurettin-Emine Yılmaz (2003). Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker Yay.
Demir, Nurettin-Emine Yılmaz (2010). Türk Dili, Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Nobel Yay.
Eker, Süer (2012). Çağdaş Türk Dili. Ankara: Grafiker Yay.
Ergin, Muharrem (1998). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yay.
Karaağaç, Günay (2013). Türkçenin Dil Bilgisi. Ankara: Akçağ Yay.
Korkmaz, Zeynep (2003). Türkiye Türkçesi Grameri Şekil Bilgisi. Ankara: TDK Yay.
Uzun, N. Engin (2006). Biçimbilim, Temel Kavramlar. İstanbul: Papatya Yay.

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Eğitim-Uygulama,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav135
Ödev115
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14228
Final Sınavına Hazırlık12525
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler11515
Toplam İş Yükü132
Toplam İş Yükü / 304,4
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X   X  
P2         
P3         
P4         
P5         
P6  X   X   X   X  
P7         
P8         
P9         
P10  X   X   X   X  
P11      X   X  
P12         
P13         
P14         
P15  X   X   X   X