Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Dilin değişimini ve nedenlerini açıklar. 2) Altay dil birliği teorisini açıklar. 3) Türk dilinin tarihi dönemlerini tanımlar. 4) Tarihi dönemlerin genel özelliklerini ayırt eder. 5) Tarihi dönemlere ait eserleri listeler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste Türk dili tarihi, Altay dil birliğinden Türkiye Türkçesine kadar genel özellikleriyle ele alınır. Öğrencinin Türk dillerinin dallanmasını gerekçeleriyle tarihi olaylar çerçevesinde kavraması ve Türkiye Türkçesinin tarihi dönemlerini bir bütün olarak görmesi hedeflenir. Ayrıca öğrenci dilin değişimi ve nedenleri hakkında bilgi sahibi olur.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Türk dil tarihinin temel kaynakları
2. Hafta
Türk dilinin tarihi dönemleri
3. Hafta
Altay dil birliği teorisi
4. Hafta
İlk Türkçe dönemi ve Ana Türkçe dönemi
5. Hafta
Orhon Türkçesinin genel özellikleri ve dönemin eserleri
6. Hafta
Uygurcanın genel özellikleri ve dönemin eserleri
7. Hafta
Karahanlı Türkçesinin genel özellikleri ve dönemin eserleri
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Harezm Türkçesinin genel özellikleri ve dönemin eserleri
10. Hafta
Çağatay Türkçesinin genel özellikleri ve dönemin eserleri
11. Hafta
Kıpçak Türkçesinin genel özellikleri ve dönemin eserleri
12. Hafta
Eski Anadolu Türkçesinin genel özellikleri ve dönemin eserleri
13. Hafta
Osmanlı Türkçesinin genel özellikleri
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Nurettin, Demir- Emine Yılmaz, Türk Dili El Kitabı. Ankara: Grafiker, 2003. Lars Johanson, The History of Turkic, The Turkic Languages, Edited by Lars Johanson 1998: 81-125. Eckmann, Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar. Hz. Osman Fikri Sertkaya. Ankara: TDK Yay, 1996. Eckmann, Janos, Middle Turkic Glosses of Rylands Interlinear Koran Translition. Budapest, 1976. Ata, Aysu, Harezm-Altınordu Türkçesi. İstanbul: TDAD 36, 2002. Karamanlıoğlu, Ali Fehmi, Gülistan Tercümesi. İstanbul, 1978. Eckman, Janos, Nehcül Feradis Cennetlerin Açık Yolu. Hz. Semih Tezcan, Hamza Zülfikar. Ankara, 1995. Eckmann, Janos, Çağatayca El Kitabı, çev. Günay Karaağaç. İstanbul, 1988. Gerhard Clauson, An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth Century Turkish, Oxford 1972. Talat Tekin, Mehmet Ölmez; Türk Dilleri, Simurg, Ankara 1995.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
20
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
15
15
Toplam İş Yükü
122
Toplam İş Yükü / 30
4,06
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ