Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Göç ve zorunlu göçle ilişkili temel kavramları bilir. 2) Sığınmacı ve mülteci olmanın bireyleri sosyal ve psikolojik olarak nasıl etkilediğine dair bilgi sahibi olur. 3) Sığınmacı ve mülteciler arasındaki çocuklar, refakatsiz çocuklar gibi belirli risk gruplarının psikolojik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. 4) Mültecilerle çalışmanın temel ilkelerini öğrenir. 5) Çok kültürlülük yaklaşımının temel ilkelerini öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin temel amacı öğrencilere sığınmacı ve mülteciler hakkında psikolojik bir bakış açısı kazandırmaktır. İlgili ders konuları çokkültürlülük yaklaşımıyla ele alınacaktır. Derste ele alınacak konular şunlardır: Mülteci psikolojisine giriş, temel kavramlar ve göçmenlik statüleri, mülteci hareketlerinin nedenleri, mülteci ve sığınmacılarda psikolojik sağlık, travma ve başa çıkma, kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılığın etkileri, gelişimsel risk grupları (çocuklar, refakatsiz çocuklar vb), cinsiyet rolleriyle ilişkili risk grupları (kadınlar, LGBT bireyler vb), sağlık ve eğitim konuları, sosyal entegrasyon ve uyum, mültecilerle çalışmanın temel ilkeleri, uygulamada çok kültürlülük yaklaşımı ve literatür sentezi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Temel Kavramlar ve Göçmenlik Statüleri
3. Hafta
Mülteci Hareketlerinin Nedenleri
4. Hafta
Psikolojik Sağlık
5. Hafta
Travma ve Başa Çıkma
6. Hafta
Kalıpyargı, Önyargı ve Ayrımcılığın Etkileri
7. Hafta
Gelişimsel Risk Grupları (Çocuklar, Refakatsiz Çocuklar vb)
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Cinsiyet Rolleriyle İlişkili Risk Grupları (Kadınlar, LGBT bireyler vb)
10. Hafta
Sağlık ve Eğitim Konuları
11. Hafta
Sosyal Entegrasyon ve Uyum
12. Hafta
Mültecilerle Çalışmanın Temel İlkeleri
13. Hafta
Uygulamada Çokkültürlülük Yaklaşımı
14. Hafta
Değerlendirme ve Kapanış
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Sher, L. ve Vilens, A. (2010). Immigration and mental health: Stress, psychiatric disorders and suicidal behavior among immigrants and refugees. NY: Nova Science Publishers. Simich, L. ve Andermann, L. (2014). Refuge and resilience: Promoting resilience and mental health among resettled refugees and forced migrants. NY: Springer.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Proje,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
50
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
5
70
Final Sınavına Hazırlık
1
35
35
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
Toplam İş Yükü
179
Toplam İş Yükü / 30
5,96
Dersin AKTS Kredisi
6
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ