At the end of this course, the students; 1) will be able to recognize the basic linguistic concepts 2) will be able to recognize study fields of linguistics 3) will be able to make use of newly-learnt concepts in literature review
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
None
COURSE DEFINITION
This course offers the concept of linguistics Concept of linguistics and basic concepts of linguistics. Saussure and structuralism, European (Prag Linguistics School) American structuralism, Introducing to approaches about the linguistic analysis of some fields such as enunciation theories and semiotics. Introducing to the most important linguists (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky and their Works. Analyzing pragmatics besides descriptive aspect of language
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Introduction
2nd Week
Linguistics and Basic concepts Dilbilim Nedir? Zeynel Kıran
3rd Week
First Language AcquisitionBebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi Elvan KaracanSecond Language AcquisitionTürkçe'nin İkinci Dil Olarak Kullanımı Özden Ekmekçi
4th Week
Neurolinguistics Afazili ve sağlıklı Türk yetişkinlerden resim betimleme yöntemi ile alınan dil örneklerinin karşılaştırılması İlknur Maviş & Müge Tuncer Forensic Linguistics Adli konuşma kayıtlarında "Konuşmacı Profili" belirleme Cem Yüksel & Murat Türk
5th Week
Discourse Analysis Gazete köşe yazılarında kaçınma kullanımı ve cinsiyet ilişkisi
6th Week
Semiramis Yağcıoğlu & Songül Ercan Art süremli bakış açısından eleştirel söylem çözümlemesi ve bir uygulama: Annelik imgesinin kadın dergilerinde kurgulanması Derya Duman
7th Week
Sociolinguistics Toplumbilimsel gösterge olarak /e/ Süer Eker Türk Toplumundaki Yetişkinlerde Okur-Yazarlık ve Dil Becerileri Güray König, Nalan Büyükkantarcıoğlu, Firdevs Karahan
8th Week
Mid-term Exam
9th Week
Pragmatics Türkçe reklam söyleminde mantıksal ve edimsel yanıltmacalar
10th Week
Nalan Büyükkantarcıoğlu Konuşma Dilinde İşte'nın Bilişsel Edilbilim Işığında İşlevlerinin Çözümlenmesi Derya Çokal Karadaş
11th Week
"Vire" Hikayesi Üzerine Metin Dilbilimsel Bir İnceleme Engin Yılmaz, Nadira Jahiç
Memduh Şevket Esendal'ın Biçemine Dilbilimsel bir Yaklaşım:Bir Öykü ve Çözümleme "Pazarlık" Canan Aslan
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Vardar, B. Dilbilim Terimleri Sözlüğü,Multilingual Yabancı Dil Yayınları Kıran, Z. & A. Dilbilime Giriş, Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar Perrot, J. Dilbilim, Dost Kitabevi Yayınları
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Lecture,Project,Other
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Mid-term
1
30
Project
1
20
Total(%)
50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
50
Total(%)
100
ECTS WORKLOAD
Activities
Number
Hours
Workload
Midterm exam
Preparation for Quiz
Individual or group work
Preparation for Final exam
Course hours
Preparation for Midterm exam
Laboratory (including preparation)
Final exam
Homework
Total Workload
Total Workload / 30
ECTS Credits of the Course
5
LANGUAGE OF INSTRUCTION
Turkish
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)