Home  »  Faculty of Communication »  Program of Communication Design

COURSE UNIT TITLECOURSE UNIT CODESEMESTERTHEORY + PRACTICE (Hour)ECTS
SOCIOLOGY OF NEWS RTS427 - 3 + 0 5

TYPE OF COURSE UNITElective Course
LEVEL OF COURSE UNITBachelor's Degree
YEAR OF STUDY-
SEMESTER-
NUMBER OF ECTS CREDITS ALLOCATED5
NAME OF LECTURER(S)Assistant Professor Beste Nigar Erdem
LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT At the end of this course, the students;
1) Evaluate the news in cultural, economic and social contexts.
2) Explain reality, language, discourse and representation issues at news.
3) Analyze the ideological functioning of the news text.
MODE OF DELIVERYFace to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSENo
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENTNone
COURSE DEFINITIONIn this course, concepts such as ideology, false consciousness, hegemony, language, discourse and subject are examined. In addition, the construction of reality in the media is evaluated through theoretical debates in the field and news analysis.
COURSE CONTENTS
WEEKTOPICS
1st Week The background of the concept of ideology: An Overview of French Enlightenment
2nd Week Media, ideology and reality relationship: The liberal-pluralist approach based on the tradition of Enlightenment
3rd Week German idealism and Marx's critique of ideology
4th Week Concepts of false consciousness and dominant ideology
5th Week News analysis
6th Week Discussions on the concept of ideology in the Marxist tradition: Gramsci and the theory of hegemony
7th Week News analysis
8th Week Midterm
9th Week Althusser: The structural analysis of ideology, and ideology-subject relation
10th Week News analysis
11th Week Discussions on the relationship between ideology and reality in critical media studies: Critical Economy Politics Approach
12th Week The struggle over ideology and meaning: The meaning production in the media, and the representation of reality
13th Week News analysis
14th Week News analysis
RECOMENDED OR REQUIRED READINGAlankuş, S. (Ed). (2003). Gazetecilik ve Habercilik. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
Althusser, L. (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. A.Tümertekin (Çev). A. Öz (Haz.), İstanbul: İthaki Yayınları.
Bourse, M. (2017). Kültürel Çalışmaları Anlamak, (Çev. H. Yücel), İstanbul: İletişim
Yayınları.
Cevizci, A. (2018). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
Çam, Ş. (2008). Medya Çalışmalarında İdeoloji: Epistemolojik ve Metodolojik Sorunlar. Ankara: De Ki Yayınları.
Çelenk, S. (2008). İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki
Yayınları.
Çelik, N. B. (2011). Marx mı Dünyaya, Dünya mı Marx?a Yabancılaştı? Doğu Batı Dergisi, 55:s.11-31.
Çiğdem, A. (2011). Aydınlanma Düşüncesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Dursun, Ç. (2013). İletişim Kuram Kritik. Ankara: İmge Kitabevi.
Erdem. B. N. (2020). "Aydınlanma?dan Althusser?e İdeolojinin Tarihsel Serüveni ve Haber-İdeoloji İlişkisi Üzerine Kuramsal Bir Çerçeve Çizme Çabası", İletişim Bilimi Araştırmaları-I (Ed. E. Karataş), Hiperyayın.
Hall, S. (Ed). (2017). Temsil, Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları, (Çev. İ.Dündar), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
İnal, A. (1996). Haberi Okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları.
İrvan, S. (Der). (2002). Medya Kültür Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi.
Kazancı, M. (2002). Althusser, İdeoloji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı. Ankara
Üniversitesi SBF Dergisi, 57(1): 55-87.
Kazancı, M. (2003). Althusser ile İdeoloji Üzerine Yapılamamış Bir Söyleşi. İletişim:
Araştırmaları Dergisi, 1(2): 37-54.
Küçük, M. (Der. ve Çev). (1999). Medya İktidar İdeoloji, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
Lefebvre, H. (2017). Diyalektik Materyalizm. (Çev. B. Yıldırım), İstanbul: Sel Yayınları.
Marx, K. ve Engels, F. (2013). Alman İdeolojisi. (Çev. T. Ok ve O.Geridönmez),İstanbul: Evrensel Basım Yayım.
McLellan, D. (2012). İdeoloji. (Çev. B. Yıldırım), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
Yayınları.
Mutlu, E. (Der). (2005). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınevi.
Özbek, S. (2011). İdeoloji Kuramları. İstanbul: Notos Kitabevi.
Özer, Ö. (2011). Haber Söylem İdeoloji: Eleştirel Medya Çözümlemeleri. Konya: Literatürk Yayınları.
Parlak, İ. (Ed.) (2009). Medyada Gerçekliğin İnşası: Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış. Konya: Çizgi Kitabevi.
Sancar, S. (2008). İdeolojinin Serüveni: Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme. Ankara: İmge. Kitabevi.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODSLecture,Case Study,Discussion
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 QuantityPercentage(%)
Mid-term140
Assignment110
Total(%)50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)50
Total(%)100
ECTS WORKLOAD
Activities Number Hours Workload
Midterm exam111
Preparation for Quiz
Individual or group work
Preparation for Final exam13535
Course hours14342
Preparation for Midterm exam12020
Laboratory (including preparation)
Final exam111
Homework11515
Research5315
Article428
Weekly Articles and Resource Research6212
Total Workload149
Total Workload / 304,96
ECTS Credits of the Course5
LANGUAGE OF INSTRUCTIONTurkish
WORK PLACEMENT(S)No
  

KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)
LO1LO2LO3
K1  X   X   X
K2  X   X   X
K3  X     X
K4  X   X   X
K5  X   X   X
K6  X   X   X
K7  X   X   X
K8  X   X   X
K9    X   X
K10    X   X
K11  X   X   X
K12  X   X   X
K13     
K14  X   X   X
K15     
K16      X
K17  X   X   X
K18  X   X   X
K19  X   X   X
K20  X   X   X
K21      X
K22    X  
K23     
K24     
K25  X   X   X