At the end of this course, the students; 1) Evaluate the news in cultural, economic and social contexts. 2) Explain reality, language, discourse and representation issues at news. 3) Analyze the ideological functioning of the news text.
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
None
COURSE DEFINITION
In this course, concepts such as ideology, false consciousness, hegemony, language, discourse and subject are examined. In addition, the construction of reality in the media is evaluated through theoretical debates in the field and news analysis.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
The background of the concept of ideology: An Overview of French Enlightenment
2nd Week
Media, ideology and reality relationship: The liberal-pluralist approach based on the tradition of Enlightenment
3rd Week
German idealism and Marx's critique of ideology
4th Week
Concepts of false consciousness and dominant ideology
5th Week
News analysis
6th Week
Discussions on the concept of ideology in the Marxist tradition: Gramsci and the theory of hegemony
7th Week
News analysis
8th Week
Midterm
9th Week
Althusser: The structural analysis of ideology, and ideology-subject relation
10th Week
News analysis
11th Week
Discussions on the relationship between ideology and reality in critical media studies: Critical Economy Politics Approach
12th Week
The struggle over ideology and meaning: The meaning production in the media, and the representation of reality
13th Week
News analysis
14th Week
News analysis
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Alankuş, S. (Ed). (2003). Gazetecilik ve Habercilik. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları. Althusser, L. (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. A.Tümertekin (Çev). A. Öz (Haz.), İstanbul: İthaki Yayınları. Bourse, M. (2017). Kültürel Çalışmaları Anlamak, (Çev. H. Yücel), İstanbul: İletişim Yayınları. Cevizci, A. (2018). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları. Çam, Ş. (2008). Medya Çalışmalarında İdeoloji: Epistemolojik ve Metodolojik Sorunlar. Ankara: De Ki Yayınları. Çelenk, S. (2008). İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki Yayınları. Çelik, N. B. (2011). Marx mı Dünyaya, Dünya mı Marx?a Yabancılaştı? Doğu Batı Dergisi, 55:s.11-31. Çiğdem, A. (2011). Aydınlanma Düşüncesi. İstanbul: İletişim Yayınları. Dursun, Ç. (2013). İletişim Kuram Kritik. Ankara: İmge Kitabevi. Erdem. B. N. (2020). "Aydınlanma?dan Althusser?e İdeolojinin Tarihsel Serüveni ve Haber-İdeoloji İlişkisi Üzerine Kuramsal Bir Çerçeve Çizme Çabası", İletişim Bilimi Araştırmaları-I (Ed. E. Karataş), Hiperyayın. Hall, S. (Ed). (2017). Temsil, Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları, (Çev. İ.Dündar), İstanbul: Pinhan Yayıncılık. İnal, A. (1996). Haberi Okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları. İrvan, S. (Der). (2002). Medya Kültür Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi. Kazancı, M. (2002). Althusser, İdeoloji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 57(1): 55-87. Kazancı, M. (2003). Althusser ile İdeoloji Üzerine Yapılamamış Bir Söyleşi. İletişim: Araştırmaları Dergisi, 1(2): 37-54. Küçük, M. (Der. ve Çev). (1999). Medya İktidar İdeoloji, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Lefebvre, H. (2017). Diyalektik Materyalizm. (Çev. B. Yıldırım), İstanbul: Sel Yayınları. Marx, K. ve Engels, F. (2013). Alman İdeolojisi. (Çev. T. Ok ve O.Geridönmez),İstanbul: Evrensel Basım Yayım. McLellan, D. (2012). İdeoloji. (Çev. B. Yıldırım), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Mutlu, E. (Der). (2005). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınevi. Özbek, S. (2011). İdeoloji Kuramları. İstanbul: Notos Kitabevi. Özer, Ö. (2011). Haber Söylem İdeoloji: Eleştirel Medya Çözümlemeleri. Konya: Literatürk Yayınları. Parlak, İ. (Ed.) (2009). Medyada Gerçekliğin İnşası: Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış. Konya: Çizgi Kitabevi. Sancar, S. (2008). İdeolojinin Serüveni: Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme. Ankara: İmge. Kitabevi.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Lecture,Case Study,Discussion
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Mid-term
1
40
Assignment
1
10
Total(%)
50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
50
Total(%)
100
ECTS WORKLOAD
Activities
Number
Hours
Workload
Midterm exam
1
1
1
Preparation for Quiz
Individual or group work
Preparation for Final exam
1
35
35
Course hours
14
3
42
Preparation for Midterm exam
1
20
20
Laboratory (including preparation)
Final exam
1
1
1
Homework
1
15
15
Research
5
3
15
Article
4
2
8
Weekly Articles and Resource Research
6
2
12
Total Workload
149
Total Workload / 30
4,96
ECTS Credits of the Course
5
LANGUAGE OF INSTRUCTION
Turkish
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)