Home  »  Faculty of Education »  Program of Turkish Language and Literature Education

COURSE UNIT TITLECOURSE UNIT CODESEMESTERTHEORY + PRACTICE (Hour)ECTS
POSTMODERNISM AND LITERATURE TDEÖ412 - 2 + 0 5

TYPE OF COURSE UNITElective Course
LEVEL OF COURSE UNITBachelor's Degree
YEAR OF STUDY-
SEMESTER-
NUMBER OF ECTS CREDITS ALLOCATED5
NAME OF LECTURER(S)Assistant Professor Fatma Özlem Bay Gülveren
LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT At the end of this course, the students;
1) Learns the Postmodern Tecniques
2) Interprets the products of postmodern literature
MODE OF DELIVERYFace to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSENo
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENTNone
COURSE DEFINITIONThis course aim to study postmodern theory and literature. And will be analysed the most representative literary Works postmodernist literature.
COURSE CONTENTS
WEEKTOPICS
1st Week Definition of postmodernism
2nd Week Literature and postmodernism
3rd Week Narrative techniques of Postmodernism
4th Week Irony, playfulness, black humor-Texts Analisis
5th Week Technoculture and hyperreality -Texts Analisis
6th Week Metafiction- Texts Analisis
7th Week İntertextualiy- Texts Analisis
8th Week Midterm Exam
9th Week Postmodern approaches in Turkish literature: Oğuz Atay: "Tutunamayanlar"
10th Week Language Games in Products of Postmodern Literature
11th Week Postmodern historical novels: Orhan Pamuk's "TBeyaz kale"
12th Week Postmodern Fantasy Novels: Bouquet Uzuner "Balık izlerinin Sesi"
13th Week Postmodernism and Tradition: Murathan Mungan "40 Oda", "Lal Masalları"
14th Week General assessment
RECOMENDED OR REQUIRED READINGYalçın-Çelik, S. Dilek (2005). Yeni Tarihselcilik Kuramı ve Türk Edebiyatında Postmodern Tarih Romanları.Ankara: Akçağ.
Gürsel Aytaç, Edebiyat Yazıları III, Gündoğan Yayınları, Ankara,
Ahmet Oktay, "Popüler Kültür", Yeni Şafak 27 Kasım 1995.
Ahmet Kabaklı, "Postmodernizm ve Sonu" (İhab Hassan), Türk Edebiyatı, Nisan 1993,
Gilbert Adaır "Postmodernci kapıyı İki Kere Çalar" İletişim yay, İstanbul, 1993.
Madam Sarup, "Post yapısalcılık ve Postmodernizm) Çev: Baki Güçlü, Ark Yay, İstanbul, 1995.
Berna Moran, "Edebiyat Kuramları ve Eleştiri" Cem Yay., s.71, İstanbul, 1993.
AKTULUM, Kubilay, "Metinlerarasılık, Çokseslilik, Söylelimcilik", Edebiyat ve Eleştiri, S:36 (1998), s.47-56.
ALTAN, Ahmet, Tehlikeli Masallar, Can Yayınları, İstanbul 1996.
BATUM MENTEŞE, Oya, Bir Düşün Yolculuğu, Bilkamat Yayınları, Ankara 1996.
CONNOR, Steven, Postmodernist Kültür, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2005.
ÇETİN, Nurullah, Roman Çözümleme Yöntemi, Öncü Basımevi, Ankara 2003.
ÇETİŞLİ, İsmail, Batı Edebiyatında Edebi Akımlar, Akçağ Yayınları, Ankara 2001.
DOLTAŞ, Dilek, Postmodernizm ve Eleştirisi, İnkılap Yayınları, İstanbul 2003.
ECEVİT, Yıldız, Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim Yayınları, İstanbul 2002.
EMRE, İsmet, Postmodernizm ve Edebiyat, Anı Yayınları, Ankara 2004.
HASSAN, Ihab, "Bugün Postmodern", Varlık Dergisi, S:1023(1992), s.6-10.
ROSENAU, Pauline Marie, Postmodernizm ve Toplum Bilimleri, Çev. Tuncay Birkan, Ark Yayınları, Ankara 1998.
SARUP, Madan, Post-yapısalcılık ve Postmodernizm, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 2004.
SAZYEK, Hakan, "Türk Romanında Postmodernist Yöntemler ve Yönelimler", Hece, S: 65-66-67 (Türk Romanı Özel Sayısı 2002), s. 493- 509.
TURAN, Güven, "Postmodernizm Sınırlarımızdan Sızdı mı?", Varlık, S:1022 (1992), s. 18.
ZİYALAN, Mustafa, "Postmodern Ülkenin Başkenti: Los Angeles", Varlık, S:1022 (1992)


PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODSLecture,Questions/Answers,Other
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 QuantityPercentage(%)
Mid-term140
Assignment120
Total(%)60
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)60
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)40
Total(%)100
LANGUAGE OF INSTRUCTIONTurkish
WORK PLACEMENT(S)No
  

KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)
LO1LO2
K1   
K2   
K3   
K4   
K5   
K6   
K7  X   X
K8  X   X
K9   
K10   
K11   
K12   
K13   
K14  X   X
K15   
K16  X   X