At the end of this course, the students; 1) recognizes the basic subjects and concepts of Political Science. 2) learns the correlation between mass media and Political Science. 3) can conduct a debate about mass media and political concepts.
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
None
COURSE DEFINITION
In the context of media-society and individual relationship and with the help of the concepts and theories concerning communication sciences, historical, political, economic, cultural, social phenomenon and issues such as public-private space, everyday life, lifestyle, consumption society, consumption culture, the construction of reality, information society, web society, globalization and localization, alternative media and critical media literacy are examined.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Modernization and mass communication
2nd Week
New World order and cultural imperialism
3rd Week
Public and private space separation
4th Week
Right of privacy
5th Week
İdentity, media and Daily life
6th Week
Habitus, field and different types of capital
7th Week
Reality construction and media
8th Week
Mid-Term
9th Week
Migration and media
10th Week
Visual culture and media
11th Week
New media
12th Week
Alternative media and citizen journalism
13th Week
Media literacy
14th Week
Communication and media studies in Turkey
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Alankuş, Sevda. (Der.) (2003) Gazetecilik ve Habercilik. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları. Binark, Mutlu. (2005) ?Ulusaşırı Türk-Etnik Yerel Medyası ve Aidiyet Tasarımlarının İnşaasında Rolü? Yurtdışındaki Türk Medyası Sempozyum Kitabı. (Der. Abdülrezak Altun). Ankara: Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi. 18-30. Binark, Mutlu. (2003) ?Etnik Sohbet Odasındaki Buluşmalar ve Kimlik Oyunları? (15. Yazı) Kültür ve Modernite. (Der. Gönül Pultar, Emine O.İncirlioğlu ve Bahattin Akşit).İst: Tetragon Yayınları. 357-380. Bourdieu, Pierre. (2006 ) Pratik Nedenler. (Çev.Hülya Tufan Tanrıöver). İstanbul: Hil Yayınları. Field, John. (2006) Sosyal Sermaye. (Çev. Bahar Bilgen ve Bayram Şen). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Hall, Stuart. (2002) "İdeoloji ve İletişim Kuramı". Medya Kültür Siyaset içinde (Der. Süleyman İrvan). Ankara: Alp Yayınevi. S. 101-126. Lefebvre,Henri. (1998) Modern Dünyada Gündelik Hayat. (Çev. Işın Gürbüz). İstanbul: Metis Yayınları. Lundby, Knut ve Helge Ronning. (2002) ?Medya-Kültür-İletişim: Medya Kültürü Aracılığıyla Modernliğin Yorumlanışı?. Medya Kültür Siyaset içinde (Der. Süleyman İrvan). Ankara: Alp Yayınevi. S. 5-27. Radway, Janice. 1995) ?İdeolojik çakışmaların Tanımlanması: Kitle Kültürü, Analitik Yöntem ve Siyasal Pratik?. (Kadın ve Popüler Kültür içinde (Der. Süleyman İrvan ve Mutlu Binark). Ankara: Ark Yayınevi. Robins, Kevin. (1999) İmaj. Görmenin Kültür ve Politikası. (Çev. Nurçay Türkoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Schiller, Herbert. (1993) Zihin Yönlendirenler. (Çev. Cevdet Cerit). İstanbul: Pınar Yayınları. Tomlinson, John. (1999) Kültürel Emperyalizm. Eleştirel Bir Giriş. (Çev. Emrehan Zeybekoğlu) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Tomlinson, John. (2004) Küreselleşme ve Kültür. (Çev. Arzu Eker). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Problem Solving,Case Study,Presentation
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Mid-term
1
30
Assignment
1
10
Total(%)
40
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
40
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
60
Total(%)
100
LANGUAGE OF INSTRUCTION
Turkish
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)